• 5200
  • 41 مرتبه
صفر تا صد اجرای ساختمان

صفر تا صد اجرای ساختمان

06 اردیبهشت 1403


صفر تا صد اجرای ساختمان

آموزش صفر تا صد اجرای ساختمان و مراحل انجام این کار دغدغه و پرسش بسیاری از افراد است. همان‌طور که می‌دانید از ساختمان‌ها به عنوان یک سرپناه و یا محل سکونت، زندگی و کار استفاده می‌شود و برای ساخت چنین بناهایی باید مراحل و گام‌هایی پشت سر گذاشته شود.

بیشتر افراد مراحل اجرای ساختمان را نمی‌دانند و با فرایندهایی که باید طی شود تا یک زمین به یک سازه قابل استفاده و سکونت تبدیل گردد آشنایی ندارند.

دوره جامع اجرای ساختمان برای پاسخگویی به این نیاز و دغدغه شما طراحی شده است تا مراحل مختلف ساخت ساختمان را بصورت کارگاهی آموزش دهد.

در مقاله زیر صفر تا صد اجرای ساختمان را بصورت کلی بیان شده ، برای اطلاعات تخصصی و ریز جزئیات بیشتر پیشنهاد میکنم سرفصل های دوره جامع اجرای ساختمان را مشاهده کنید.

 

 


شروع ساختمان سازی، طراحی و ترسیم نقشه

در اجرای ساختمان و با شروع ساخت یک بنا باید در ابتدا نقشه سازه طراحی و ترسیم شود. نقشه‌ای که بخش‌های مختلف ساختمان را به نمایش درآورده و محل و موقعیت قرارگیری اتاق‌ها، تعداد طبقات، نوع کاربری و.... را مشخص می‌سازد.

یکی از مهمترین مراحل اجرای ساختمان در این بخش تایید شدن مدارک زمین توسط شهرداری است. پس از آن شهرداری دستور تهیه نقشه را صادر می‌کند.
بعد از طراحی و ترسیم نقشه دوباره باید آن را به شهرداری ارسال نمایید تا مورد تایید قرار بگیرد. با تایید شدن نقشه نهایی توسط کارشناسان شهرداری می‌تواند پروانه ساخت را برایتان صادر کند.


مرحله گودبرداری

یکی از مهمترین مراحل اجرای ساختمان گودبرداری است. اقدامی که پس از تهیه نقشه ساختمان آغاز شده و شیوه انجام آن به صورت اصولی از اهمیت فراوانی برخوردار شده است. برای انجام این مرحله دقیق و حساس باید در ابتدا تعداد طبقات بنا مشخص شود و یا بدانید که میزان بار وارد شده به پی ساختمان چه اندازه است و...
پس از بررسی این فاکتورها عملیات گودبرداری آغاز می‌شود. از آنجایی که شیوه صحیح و اصولی گودبرداری نقش قابل توجهی در پی ریزی ساختمان دارد پس باید توسط مهندسین خبره سازه انجام شود و دقت کافی و کامل به عمل آید، در غیر این صورت ممکن است محاسبات سازه به درستی انجام نشده و مشکلات و خطراتی برای ساکنین ساختمان به وجود آید.


بتن ریزی و آرماتوربندی

با آغاز این مرحله گودبرداری ساختمان به پایان رسیده است و اکنون باید داخل گود با بتن پر شود. برای دستیابی به این هدف گود را به لایه‌های ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری تبدیل کرده و با بتن پر می‌کنند.

بتن ریزی مطابق با اصول و قواعد، در مراحل اجرای ساختمان ضرورت و اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه می‌تواند بار وارد شده از سازه را تحمل کند و یا اجازه ندهد که ساختمان با نشتی مواجه شود. پس از انجام این کار آرماتوربندی انجام شده و طی آن پی ساختمان با کمک میلگردهای مش شده آرماتوربندی می‌شود.

 

قالب بندی و بتن ریزی

نمی‌توان از آموزش صفر تا صد اجرای ساختمان صحبت کرد اما از مرحله مهم قالب بندی و بتن ریزی سخنی به میان نیاورد. در این گام قالب‌های چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند و محل‌های بتن ریزی شده توسط آن‌ها قالب بندی می‌گردند.

در اجرای مناسب و موثر این مرحله باید به نکات خاصی دقت داشته باشید و اصولی را در نظر بگیرید تا نتیجه قابل قبولی به دست آید. برای نمونه بهتر است از قالب‌های چوبی چرب استفاده کنید تا داخل بتن نچسبند. اگر این مرحله را با دقت و تمرکز کافی به سرانجام برسانید نقش قابل توجهی در استحکام بخشی هرچه بیشتر به بنای مورد نظر خود خواهید داشت.

به همین دلیل توصیه اصلی این است که این مرحله را حتما توسط مهندسین خبره انجام دهید که در این زمینه تخصص و تجربه کافی به دست آورده و پیچ و خم‌ها و دشواری‌های این مسیر را به خوبی می‌شناسند.


ساخت سازه و اسکلت ساختمان

در صفر تا صد اجرای ساختمان، ساخت سازه و اسکلت آن از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار شده است. همان‌طور که می‌دانید اسکلت یک بنا می‌تواند از جنس فلز و یا بتن باشد. اینکه کدام نوع اسکلت را برای سازه مورد نظر خود انتخاب کنید به طور کامل به خودتان وابسته است.

پس پیش از اجرای این گام مزایا و معایب اسکلت‌های فلزی و بتنی را مورد بررسی دقیق قرار دهید و ویژگی‌های آن‌ها را ارزیابی کنید تا به نتیجه درست دست پیدا کنید. حواستان به این نکته هم باشد که اسکلت‌های از نوع فلزی کمک می‌کند تا ساختمان شما استحکام بسیار بالاتری داشته باشد.

در حالی که اسکلت بتنی در شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ساختمان سازان تمایل داشته باشند بخشی از هزینه‌های مصرفی خود را کاهش دهند.
در مرحله ساخت سازه باید در ابتدا به بررسی و ارزیابی کامل و دقیق پی ساختمان اقدام کنید که به آن فونداسیون نیز گفته می‌شود. طی این مرحله بنای مورد نظر شما به خوبی مستحکم و مقاوم می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید و شاید تاکنون بارها شنیده باشید فونداسیون و یا پی یک سازه نقش بسیار موثری در دریافت نیروهای وارد شده از سمت ساختمان و سپس انتقال آن‌ها به زمین دارد.

هرچه نیروهای وارد شده به پی سازه بیشتر به زمین انتقال پیدا کنند، میزان ارتعاشات بنای مورد نظر کمتر خواهد شد و به این ترتیب بنای ساخته شده از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.


اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی ساختمان

اجرای این مرحله برای تکمیل اقدامات مهندسین سازه ضرورت دارد و توسط مهندسان تاسیسات مکانیک و الکتریک صورت می‌پذیرد.

تاسیسات الکتریکی در واقع همان سیم‌کشی‌هایی هستند که برای ایجاد ارتباط الکتریکی و راه‌اندازی تجهیزات برقی ساختمان لازم و ضروری هستند و از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم‌های روشنایی، تهویه مطبوع، آسانسور، پمپ آب و... اشاره کرد.

هرچه طراحی‌های این مرحله دقیق‌تر صورت بگیرد و اجرای عملیات بهینه‌تر باشد، استفاده بهتری از وسایل برقی به عمل خواهد آمد و در مصرف سوخت و انرژی نیز صرفه‌جویی بیشتری خواهید داشت.

برای اجرای تاسیسات الکتریکی پشت سر گذاشتن چند مرحله لازم است که عبارتند از: ایجاد شیار بر روی دیوار، سقف و کف به منظور عبور لوله‌ها و اجرای فرایندهای سیم کشی، نصب کلیدها و پریزها، نصب تجهیزات روشنایی.

یکی دیگر از مهمترین بخش‌های یک ساختمان که باید در دوره آموزش صفر تا صد اجرای ساختمان در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید تاسیسات مکانیکی هستند. این تاسیسات در واقع سیستم‌هایی مهندسی شده‌اند که به منظور تامین آسایش ساکنان یک ساختمان طراحی می‌شوند و می‌توان آن‌ها را جز جدایی ناپذیر یک بنا به شمار آورد.

اهالی یک ساختمان به صورت روزانه با تاسیسات مکانیکی در ارتباط هستند و اجرای این بخش تا حد زیادی به نوع کاربری سازه بستگی دارد. به طور کلی انواع تاسیسات مکانیکی در ساختمان‌های مختلف عبارتند از:
تاسیسات سرمایشی و گرمایشی، تاسیسات بهداشتی، تاسیسات گازرسانی، تاسیسات استخر، تاسیسات امنیتی و حفاظتی مانند سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق، تاسیسات مربوط به آسانسور و پله برقی و.....

 


طراحی نما و دکوراسیون داخلی

نمای ساختمان در واقع بیرونی‌ترین بخش آن است که در دیدرس افراد قرار می‌گیرد. به همین دلیل طراحی و اجرای مناسب این بخش اهمیت بسیار زیادی دارد. نمای یک ساختمان مانند یک پوشش است که بنا را در بر گرفته و به آن شکل و فرم می‌دهد.

اینکه طراحی این بخش به چه شکلی صورت بگیرد روند اجرا و ساخت دیگر بخش‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. برای طراحی نمای ساختمان از اشکال و اندازه‌های مختلفی استفاده می‌شود و نظر و سلیقه کارفرما در شیوه طراحی اثرگذار است. البته باید طراحان نیز خلاقیت بالایی داشته باشند و سبک حاکم بر فضای درونی ساختمان را بشناسند.

در یک کلام طراحی نمای ساختمان باید به شکلی انجام شود که فضای داخلی سازه را نیز شرح دهد. طراحان نمای ساختمان باید با توجه به چند فاکتور اساسی فرایند طراحی را آغاز کنند. برای نمونه محل دقیق واقع شدن در و پنجره‌ها را بدانند و یا مشخص کنند که می‌خواهند از کدام نوع مصالح ساختمانی استفاده کنند.

یکی دیگر از مهمترین مراحل اجرای ساختمان، طراحی دکوراسیون داخلی آن است که از اصول و قواعد خاص خود تبعیت کرده و روش‌ها و فنونی هم دارد. این فرایند توسط معماران داخلی انجام می‌شود. از آنجایی که بسیاری از افراد بیشتر وقت خود را درون منزل سپری کرده و یا در فضاهای بسته سکونت دارند پس باید در داخل ساختمان فضای جالب توجهی خلق شود تا روحیه افراد را کسل و خسته نکند.

این کاری است که توسط طراحان دکوراسیون داخلی و معماران انجام می‌شود. طراحی دکوراسیون داخلی نیز مانند نمای ساختمان باید با بالاترین کیفیت ممکن انجام شده و خلاقانه‌ترین روش‌ها به کار گرفته شود تا وضعیت زندگی و زیست افراد با بهبود روبرو شود.

در طراحی دکوراسیون داخلی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا ابزار و وسایل مورد نظر را به شکلی هماهنگ در جای خود قرار دهند. از جمله این عناصر و عوامل می‌توان به فرم‌ها، رنگ، نور، بافت، کف، سقف و... اشاره کرد.

برای اجرای بهینه این مرحله باید جنبه‌های هنری، ساختاری و فنی مد نظر قرار بگیرند تا نتیجه به دست آمده رضایت بخش باشد. به طور کلی می‌توان گفت هدف از اجرای نما و دکوراسیون داخلی دستیابی به پویایی و بهبود بخشیدن به زندگی است.

برای طراحی دکوراسیون داخلی باید طراح با سبک‌های چیدمان سازه مانند: سبک دکوراسیون مدرن، کلاسیک، نئوکلاسیک و..... آشنایی کافی داشته باشد و قوانین این حوزه را در نظر بگیرد. پس بهتر است از همان ابتدا و شروع ساختمان سازی به این مرحله فکر کنید و بهترین طراحان را برای این کار در نظر بگیرید.


 

برای ثبت نام دوره کارگاهی جامع اجرای ساختمان (از فونداسیون تا نازک کاری) و شرکت در دوره خانه عمران اینجا کلیک کنید